Signalen
“Door een overvolle agenda heb ik misschien te weinig aandacht besteed aan mijn onderbuikgevoel dat we op het werk een probleem hebben. Ik krijg de laatste tijd steeds meer signalen dat mensen binnen onze organisatie zich niet prettig voelen. Ik merk dat er zoveel emoties zijn, dat het verstandig is om externe hulp in te schakelen bij de zoektocht naar de oorzaak en de oplossingen”.
“Ik heb een medewerker die disfunctioneert. Laatst sprak ik hem er op aan. Hij zei later zich heel onveilig te hebben gevoeld in dat gesprek”.
“We zitten midden in een grote reorganisatie, het verzuim neemt toe en de productiviteit neemt af. Ik merk dat we ons als management team volledig focussen op het toepassen van de regels maar ondertussen raakt “de geest uit de fles”. Ik wil graag meer aandacht voor de medewerkers en een onderzoek onder hen naar wat deze onveilige situatie met hen doet en wat we kunnen bieden”.
Aan de slag?
Waarom vraagt de huidige tijd van u dat u aan de slag moet met signalen op het gebied van sociale veiligheid?
- In het huidige debat/aanpak lijkt de nuance weg. Dit vergroot de onveiligheid. Mensen hoeven maar veiligheid te noemen of de organisatie schiet in een kramp, met soms grote gevolgen.
Waarom is het belangrijk dat u inzicht heeft in sociale veiligheid binnen de organisatie?
- U bent ervoor verantwoordelijk.
- Het zorgt ervoor dat u goed voorbereid bent op een eventuele melding en er recht kan worden gedaan aan alle betrokkenen.
- Bij signalen zoals hoog verzuim, verhalen in de wandelgangen en dergelijke, gaat u tijdig het gesprek aan. Zo werkt u aan een het gesprek over cultuur en over elkaar aanspreken.
- Als u handelt bij een dreigende melding of klacht, kan verdere schade voorkomen worden. Nu acteren organisaties vaak vanuit angst en dat is een slechte raadgever.
Wat levert het onderzoek naar sociale veiligheid u concreet op?
- Het versterkt het gevoel van veiligheid binnen de organisatie.
- Het versterkt uw organisatie:
- U bent een aantrekkelijke werkgever.
- U heeft meer invloed op verzuim.
- De beleving en kwaliteit van het werk wordt positief beïnvloed.
- Het versterkt u als directeur/bestuurder wanneer collega’s, medewerkers, toezichthouders zien dat u werkt aan de sociale veiligheid binnen de organisatie. U laat ermee zien dat u ‘boven de materie’ staat en in staat bent zorgvuldig en deskundig te handelen.
Hoe kunnen wij helpen?
De nadruk op sociale veiligheid is een goede zaak maar is een complex begrip. Onze rechtsstaat geeft duidelijk aan waar de absolute grens ligt, wat strafrechtelijk onaanvaardbaar is (aanranding, verkrachting, agressie, geweld, intimidatie, beledigen, discriminatie). Maar daarbuiten is er een groot grijs gebied. Het gaat immers lang niet altijd over of iets goed of fout is, of iemand schuldig is of niet. Veel mensen voelen zich onthand, weten niet meer wat er wel of niet kan worden gezegd en gedaan. Het bespreekbaar maken van een vervelende situatie wordt vaak overgeslagen en het start gelijk bij een officiële melding.
Werkt u in een organisatie en herkent u wat hierboven staat beschreven en weet u ook even niet wat u moet doen, dan is wachten op een melding niet verstandig. Door middel van bijvoorbeeld een Quick Scan kunnen wij u snel adviseren wat de juiste stappen zijn om op te volgen. De Quick Scan is gebaseerd op vier verschillende invalshoeken die hieronder beschreven zijn. We overleggen met u over de aanpak van de scan die onder andere afhankelijk is van de omvang van de organisatie en de beleefde ernst van de situatie. Door de inzet van deze scan start u met uw medewerkers het gesprek. En dat gesprek is zo belangrijk!
Blijkt dat uit de Quick Scan een diepgaander signalenonderzoek nodig is, of heeft u direct al behoefte aan een diepgaander signalenonderzoek, dan zetten we deze in overleg met u op. U leest bij onze aanpak hierover verder.
Uit het de Quick Scan en of het signalenonderzoek komen vervolgacties die u zelf kunt oppakken of die wij in de vorm van diverse diensten of producten kunnen aanbieden. Deze benoemen we onder de verschillende invalshoeken. Let wel: u blijft altijd zelf aan het roer om de juiste stappen te zetten naar een sociaal veilige werkomgeving.
Wij doen geen feitenonderzoek naar meldingen en/of incidenten waaruit u wilt horen wie schuldig is of niet. Voor een dergelijk onderzoek verwijzen wij graag naar andere type bureaus die zich meer richten op bedrijfsrecherche.
Invalshoeken
Verschillende invalshoeken hebben invloed op sociale veiligheid op het werk. We richten onze Quick Scan en het onderzoek op het in kaart brengen van de kwetsbare en krachtige punten binnen de organisatie, vanuit vier invalshoeken:
- Cultuur, gedrag en leiderschap. “Spreken we met elkaar of over elkaar?”
- Governance en organisatiestructuur: “Hoe zijn de gezagsverhoudingen geregeld en aan wie wordt daarover verantwoording afgelegd? Wie heeft zich waarmee te bemoeien of juist niet?”
- Beleid, processen en protocollen rondom sociale veiligheid: “Staat vast wie waarvoor verantwoordelijk is? Zijn de betrokkenen op de hoogte van de afspraken en van de samenhang ertussen?”
- Fysieke omgeving: “Hoe is de werkplek (transparantie ruimtes, camera’s etc.) ingericht?”